Önemli Olanı Belirlemede Kullandığınız Kriterler Nelerdir?

Çevrimdışı turgutkuzan

  • Uzman Üye
  • *****
  • 4.439
  • 3.070
  • Öğrenci Velisi
  • 4.439
  • 3.070
  • Öğrenci Velisi
29 Eyl 2013 08:08:42
Allah (c.c.) rahmeti, selamı ve bereketi üzerinize olsun.

Önemli olanı belirlemede kullandığınız kriterler nelerdir?

ZARİYAT suresi 56. ayet:
Ben, cinleri ve insanları yalnızca bana ibadet etsinler diye yarattım.

FURKAN suresi 77. ayet:
De ki: "Sizin duanız olmasaydı Rabbim size değer verir miydi? Fakat siz gerçekten yalanladınız; artık (bunun azabı da) kaçınılmaz olacaktır."

Zariyat suresi 56. ayette hitap cinler ve insanlar olarak GENELDİR. Ayetin manasını daha iyi anlayabilmek için cümleyi biraz özelleştirilmiş şekilde şu şekillerde düşünebiliriz:

Ey öğretmenler, ey veliler, ey öğrenciler, ey yöneticiler ben sizi yalnızca bana ibadet edin diye yarattım.

Benzer şekilde FURKAN suresi 77. ayette ki genel hitabı özelleştirerek şu şekilde düşünebiliriz:
Ey öğretmenler, ey veliler, ey öğrenciler, ey yöneticiler duanız olmasaydı  Rabbim size değer verir miydi?

Bu kadar önemli olan, dua ve ibadet hususundaki bilgilerimizi tazelemek ve geliştirmek için her türlü imkandan yararlanmak gerekmez mi?

Önemli olanı belirlemede kullandığım kriterlerden biri ayet-i kerimelerdir.

Resulullah Efendimiz (s.a.v) bir aile resinin temel görevlerini özetle şöyle belirlemiştir:
Çocuğun baba üzerinde üç hakkı vardır:
1. Ona güzel bir isim koyması.

2. Okuma yazmayı (ve farz ilimleri) öğretmesi.
3. Evlenecek yaşa gelince onu evlendirmesi.
Müttaki-i Hindi,Kenzü’l-Ummal, nr:45416

Çocuğun baba üzerindeki birinci hakkı şu hadisler ışığında daha net anlaşılmaktadır :

Ebu'd-Derdâ (radıyallahu anh) anlatıyor: Resûlullah (aleyhissalâtu vesselâm) buyurdu ki: "Sizler kıyamet günü isimlerinizle ve babalarınızın isimleriyle çağırılacaksınız öyleyse isimlerinizi güzel yapın."
[Ebu Dâvud, Edeb: 69, (4948);]

Hz. Aişe (radıyallahu anhâ): "Resûlullah (aleyhissalâtu vesselâm) çirkin isimleri değiştirirdi" buyurmuştur.
Tirmizî, Edeb: 66, (2841);

Ebu Hüreyre (radıyallahu anh) anlatıyor: "Zeyneb Bintu Ebî Seleme'nin ismi Berre idi. "Nefsini tezkiye ediyor" denildi. Bunun üzerine Hz. Peygamber (aleyhissalâtu vesselâm) onu Zeyneb diye isimlendirdi."
Buhârî Edeb: 108; Müslim, Edeb: 17, (2141);

Said İbnu'l-Müseyyeb babası vasıtasıyla dedesinden naklediyor: "Dedem, Resûlullah (aleyhissalâtu vesselâm)'a uğramıştı.
"İsmin ne?" diye sordu.
"Hazn (sert yer)" diye cevap verdi. Resûlullah (aleyhissalâtu vesselâm):
"Hayır sen Sehl'sin" dedi. Müseyyeb:
"Olamaz, babamın verdiği bir ismi değiştiremem" dedi. İbnu'l-Müseyyeb ilâve ediyor:
"O günden sonra aramızda kabalık devam etti gitti."
Ebu Dâvud'un rivayetinde şöyle demiştir:".... Hayır sehl ezilir ve hakîr tutulur."
Ebu Dâvud merhum der ki: "Resûlullah (aleyhissalâtu vesselâm)Âsi, Aziz, Atele (şiddet, sertlik), Şeytan, Hakem, Gurâb (karga) Habbâb, Şihab isimlerini değiştirdi. Şihâb'ı Hişam, Harb'i Silm (sulh), Muzdaci'ı (yatan) Münbais (kalkan) yaptı. Afire (çorak) adını taşıyan bir araziyi de Hadire (yeşillik) diye, Şi'bu'd Dalâlet'i (sapıklık geçidi) Şi'bu'l-Hüdâ diye isimledi. Benu'z-Zinye'yi Benu'r-Rüşd olarak değiştirdi."
Buhârî, Edeb: 107-108; Ebu Davud, Edeb: 70, (4956);

İbnu Ömer (radıyallahu anhumâ) anlatıyor: "Hz. Peygamber (aleyhissalâtu vesselâm) çocuğa, doğumunun yedinci gününde isim konmasını, yıkanarak pisliklerin temizlenmesini ve akika kurbanı kesilmesini emir buyurdu."
Ebu Davud, Edâhî: 21, (2837); Tirmizî, Edâhî: 23, (1522), Edeb: 63, (2834), [Tirmizî'de hadis İbnu Ömer'den değil, Amr İbnu Şu'ayb an ebîhi an ceddihi tarîkindendir. Burada bir sehiv söz konusu -Nesâî, Akîka: 5, (7, 166); İbnu Mâce, Zebâih: 1, (3165)- dur.];

Ebu Vehb el-Cüşemî (radıyallahu anh) anlatıyor: "Resûlullah (aleyhissalâtu vesselâm) buyurdular ki: "Peygamberlerin isimleriyle isimlenin. Allah'ın çok sevdiği isimler Abdullah, Abdurrâhman'dır. En sâdık olanları da Hâris ve Hemmâm isimleridir. En çirkinleri de Harb ve Mürre isimleridir"
Ebu Dâvud, Edeb: 69, (4950). Metin Ebu Dâvud'a aittir, Nesaî'de muhtasar olarak kaydedilmiştir [Hayl: 3 (6, 218, 219)];

Hz. Câbir (radıyallahu anh) anlatıyor: "Hz. Peygamber (aleyhissalâtu vesselâm) Ya'la, Bereket, Eflah, Yesâr, Nâfi ve benzeri isimlerin kullanılmasını yasaklamayı arzu etmişti. Sonra onun bu mevzuda sükut ettiğini gördüm. Sonra da yasaklamadan vefat etti."
Ebu Dâvud'un rivayetinde şu ziyade mevcuttur: "...Zira kişi "Bereket burada mı?" diye sorar da "hayır yok!" diye cevap verirler.
[Bu hadisi Müslim, Âdab: 13, (2138); ve Ebu Dâvud, Edeb: 70, (4960) rivayet ettiler. Hadisin metni Müslim'e aittir; ]

Peygamberimizin bu kadar çok önem verdiği bir hususta ümmeti olarak bizlerin gerekli hassasiyeti göstermesi gerekmez mi?

Çocuklarımıza koyacağımız isim konusunda mümkün olan en fazla kişi ile istişare etmeye önem vermemiz gerekmez mi?

Önemli olanı belirlemede kullandığım kriterlerden biri hadisi şeriflerdir.

Sizlerin önemli olanı belirlemede kullandığınız kriterleri öğrenebilir miyim?

Çevrimdışı ılgın01

  • Uzman Üye
  • *****
  • 2.100
  • 6.273
  • 2. Sınıf Öğretmeni
  • 2.100
  • 6.273
  • 2. Sınıf Öğretmeni
# 01 Eki 2013 18:35:19
Kriterimiz tabiiki ilk olarak Kuranı Kerim sonra Efendimizin hadisleri bunların ışığında sahabe hayatlarıdır.

Çevrimdışı denizz56

  • Tecrübeli Üye
  • ****
  • 117
  • 264
  • 117
  • 264
# 01 Eki 2013 18:40:14
[linkler sadece üyelerimize görünmektedir.]
Kriterimiz tabiiki ilk olarak Kuranı Kerim sonra Efendimizin hadisleri bunların ışığında sahabe hayatlarıdır.

bunlara harfiyen katılıyorum. daha sonrasında millet ve toplum hayatına uygun olanlar, örf ve adetler, vicdanım, ailem,önem ve ihtiyaç sırası daha sonrada duygularım ve isteklerim...

 


Egitimhane.Com ©2006-2023 KVKK